Gıda Krizi


Dünyadaki birçok insan için gıda israfı bir alışkanlık haline geldi: marketlerde ihtiyacımız olandan daha fazla yiyecek satın almak, meyve ve sebzeleri evde bozmak veya yiyebileceğimizden daha büyük porsiyonlar almak.

Bu alışkanlıklar doğal kaynaklarımıza fazladan baskı yapar ve çevremize zarar verir. Yiyecekleri israf ettiğimizde, onu taşımak ve işlemek için harcanan kaynaklardan bahsetmiyorum bile, onu üretmek için harcanan emeği, çabayı, yatırımı ve değerli kaynakları (su, tohum, yem vb.) israf ederiz. Kısacası, yiyecek israfı sera gazı emisyonlarını artırır ve iklim değişikliğine katkıda bulunur.

Bu büyük bir problem. Aslında, dünya çapında her gün tonlarca yenilebilir yiyecek kaybolmakta veya israf edilmektedir. Yalnızca hasat ve perakende arasında, küresel olarak üretilen tüm gıdanın yaklaşık yüzde 14'ü kayboluyor. Perakendede veya tüketici düzeyinde büyük miktarlarda gıda israf edilmektedir.

Gıdanın hasattan perakende seviyesine kadar kaybolan kısmına gıda kaybı denir. Tüketici veya perakende düzeyinde israf edilen kısım gıda atığı olarak adlandırılır. Bu ayrımı, çiftçilerden üreticilere, müşterilere ve dükkan sahiplerine kadar herkesin sona erdirebileceği bir sorun olan bu sorunun temel nedenlerini ele almak için yapıyoruz.

Her gün milyonlarca insanın aç kaldığı bir dünyada gıda kaybını ve israfı azaltmak çok önemlidir. İsrafı azalttığımızda, her gün milyonlarca insanın aç kalması için yiyecek verilmediğine saygı duyuyoruz.

Yiyecekleri israf etmemeyi bir yaşam biçimi haline getirmek için alışkanlıklarımızı değiştirmek bize kalmış!

Yiyeceklere yeniden bağlanmak için yapabileceğiniz bazı kolay işlemler ve bunun anlamı:

1. Daha sağlıklı, daha sürdürülebilir bir diyet benimseyin

Hayat hızlı ilerlemektedir ve besleyici öğünler hazırlamak zor olabilir, ancak sağlıklı öğünlerin ayrıntılı olması gerekmez. İnternet, aileniz ve arkadaşlarınızla paylaşabileceğiniz hızlı sağlıklı tariflerle doludur.

2. Yalnızca ihtiyacınız olanı satın alın

Yemeklerinizi planlayın. Bir alışveriş listesi yapın ve ona bağlı kalın ve ani satın alımlardan kaçının. Sadece daha az yiyecek israf etmekle kalmayacak, aynı zamanda paradan da tasarruf edeceksiniz!

3. Çirkin meyve ve sebzeleri seçin

Yiyecekleri görünüşüne göre yargılamayın! Garip şekilli veya zedelenmiş meyve ve sebzeler, keyfi kozmetik standartlarını karşılamadıkları için genellikle atılır. Merak etmeyin - tadı aynı! Smoothie'ler, meyve suları ve tatlılar için olgun meyveler kullanın.

4. Yiyecekleri akıllıca saklayın

Eski ürünleri dolabınızın veya buzdolabınızın önüne, yenilerini arkaya taşıyın. Buzdolabında açık yiyecekleri taze tutmak için hava geçirmez kaplar kullanın ve böceklerin içeri girmesini önlemek için paketlerin kapalı olduğundan emin olun.

5. Gıda etiketlemesini anlayın

"Son kullanma tarihi" ve "son kullanma" tarihleri ​​arasında büyük bir fark vardır. Bazen yiyecekler "en iyisi" tarihinden sonra yenmek için hala güvenlidir, oysa artık ne zaman yemenin güvenli olmadığını size söyleyen "son kullanma" tarihidir. Trans yağlar ve koruyucular gibi sağlıksız içerikler için gıda etiketlerini kontrol edin ve ilave şeker veya tuz içeren gıdalardan kaçının.

6. Küçük başlayın

Evde daha küçük porsiyonlar alın veya restoranlarda büyük yemekleri paylaşın.

7. Artıklarınızı sevin

Yaptığınız her şeyi yemiyorsanız, daha sonra dondurun veya artıkları başka bir öğünde malzeme olarak kullanın.



Çirkin meyve ve sebzeler satın almak veya diğer öğünlerde artıkları kullanmak, yiyecek kaybını ve israfını önlemek için iki iyi alışkanlıktır. Üst: © Smiallaan / shutterstock.com Alt: © Yeni Afrika /shutterstock.com

8. Yiyecek atıklarınızı kullanın

Yiyecek artıklarınızı atmak yerine kompostlayın. Bu şekilde besinleri toprağa geri veriyor ve karbon ayak izinizi azaltıyorsunuz.

9. Yiyeceklere saygı gösterin

Yemek hepimizi birbirine bağlar. Onu yapmaya giden süreci bilerek gıda ile yeniden bağlantı kurun. Gıda üretimi hakkında bilgi edinin ve çiftçilerinizi tanıyın.

10. Yerel gıda üreticilerini destekleyin

Yerel ürünler satın alarak, topluluğunuzdaki aile çiftçilerini ve küçük işletmeleri desteklersiniz. Ayrıca kamyonlar ve diğer araçlar için teslimat mesafelerini azaltarak kirlilikle mücadeleye yardımcı olursunuz.

11. Balık popülasyonlarını su üstünde tutun

Morina balığı veya ton balığı gibi aşırı avlanma riski altında olan balık türleri yerine uskumru veya ringa balığı gibi daha bol balık türlerini yiyin. Eko etiketli veya sertifikalı balıklar gibi sürdürülebilir şekilde yakalanan veya yetiştirilen balıkları satın alın.

12. Daha az su kullanın

Susuz yiyecek üretemeyiz! Çiftçilerin yiyecek yetiştirmek için daha az su kullanması önemli olsa da, gıda israfını azaltmak, aynı zamanda onu üretmek için kullanılan tüm su kaynaklarından da tasarruf sağlar. Su alımınızı başka şekillerde de azaltın: dişlerinizi fırçalarken sızıntıları gidermek veya suyu kapatmak!

13. Toprağımızı ve suyumuzu temiz tutun

Bazı evsel atıklar potansiyel olarak tehlikelidir ve asla normal bir çöp kutusuna atılmamalıdır. Piller, boyalar, cep telefonları, ilaçlar, kimyasallar, gübre, lastikler, mürekkep kartuşları vb. Maddeler toprağımıza ve su kaynağımıza sızabilir ve yiyeceklerimizi üreten doğal kaynaklara zarar verebilir.

14. Daha fazla bakliyat ve sebze yiyin

Haftada bir kez bakliyat veya kinoa gibi 'eski' tahıllara dayalı bir yemek yemeyi deneyin.

15. Paylaşmak önemsemektir

Aksi takdirde boşa gidecek yiyecekleri bağışlayın. Örneğin, Uygulamalar komşuları birbirleriyle ve yerel işletmelerle bağlayabilir, böylece fazla yiyecekler atılmadan paylaşılabilir.

Kaynak: FAO / http://www.fao.org/fao-stories/article/en/c/1309609/